Kunstspier


KUNSTSPIER


De challenge bestaat er in om de werking van een spier te simuleren zonder gebruik te maken van motoren. Motoren hebben als nadeel dat ze zwaar zijn. De uitdaging is om geschikte materialen en of technieken te gebruiken die gemakkelijk en nauwkeurig kunnen aangestuurd worden met een redelijke draagkracht.

 

Het nabootsen van de natuur is in vele opzichten een grote uitdaging. Een menselijke robot simuleert deels de werking van het menselijk lichaam. Echter veel robots zijn zwaar door het gebruik van motoren. In deze challenge dagen we je uit om een armbeweging van het menselijk lichaam na te bootsen zonder gebruik te maken van motoren. We kunnen dus stellen dat we de werking van de spier gaan nabootsen door het gebruik van andere technieken en materialen. Deze dient bestuurbaar te zijn. Bij het ontwerp gaat men ook een maximale krachtontwikkeling nastreven.


Verwachte resultaten


Er wordt een prototype van een beweegbare arm verwacht aangedreven door een kunstspier. De kunstspier wordt elektronisch bestuurd. De arm dient voldoende kracht te hebben om ook gewichten te kunnen heffen.


Praktisch


  • Geschikt voor een team van 3 studenten (bachelor- en masterniveau)
  • Geschatte tijdsduur van 2 semester (er kan gestart worden tijdens het academiejaar)


Ingediend door cocoon2440, www.cocoon2440.be

CRITERIA WAAR JE AAN MOET VOLDOEN

PROJECT DOMEINEN


materialenkennis

elektronica

programmeren

mechanica

bewegingsleer

VEREISTE VOORKENNIS


elektronische sturingen

mechanica

materialenkennis

VEREISTE VAARDIGHEDEN


creatief

out of the box thinking

analytisch denken

ondernemend